nuffnang

Friday, 24 March 2017

Episod 2 : Peristiwa itu

Entry ni sebenarnya dah lama nisa tulis. bulan April 2016 lagi...
hari ni baru tergerak hati nak publish...Mungkin time nisa taip citer ni nisa duk mengigil sampai tak terpost kot, hehe....tapi sekarang, dah ok dah...Maaf lah, memalam post citer pelik-pelik kat korang, hehe. kalau penakut tak yah baca lah ye..kekeke

yang ni episod 2 dah, tak baca episod 1 memang tak paham citer ni citer apa, hiks! episod 1 boleh klik kat sini . Episod 3 tak de lah pulak dalam draft ni, haha...maybe this is the last episod kot, haha




EPISOD 2

Setelah peristiwa semalam
detik-detik yang berlalu terasa terlalu sukar untuk ditafsirkan...
serasa tidak ingin membiarkan mentari tenggelam, biarlah ia terus memancar menerangi alam.
Tak sanggup mengharungi kegelapan malam yang bakal melabuhkan tirai kesunyian.
Setelah kejadian itu, nisa dan Mr.n bertekad balik kerumah setiap hari walau betapa penat mahupun lewat malam kami bekerja.
Tak sanggup nisa berkongsi kediaman nisa bersama makhluk yang sudah nisa lihat kewujudannya...
Sungguh daku tak rela....

Seusai membersihkan diri, kami berjemaah bersama. solat hajat, mengaji sehingga larut malam. Ayat-ayat suci dibaca agar menjadi benteng penghalang antara kami dan makhluk tersebut. Semoga Allah tidak membuka hijab nisa melihat peristiwa seperti semalam lagi. cukuplah hanya sekali mereka datang menggangu.

Jam menghampiri detik 2 pagi. Kejap lagi Mr. N akan bertolak ke tempat kerja. Semua lampu yang ada kat rumah Mr.n buka... biar ia terpasang sehingga esok pagi katanya. Sementara Mr.n bersiap, berulang kali dia mengajukan soalan kepada nisa...

"Betulke nisa dah OK?"

Nisa angguk memberi kepastian.

"Kalau nisa nak, abang boleh temankan....... hurmm Abang temankan nisa ye?" soalnya ingin mendapat kepastian.

"Tak apa, saya ok, abang pegi lah, Insha Allah takde pape". balas nisa memadam kerisauan dihatinya.

"Ok kalau macam tu tak apa lah.. tidur ye. Abang tak tutup lampu. 

"OK..."

Satu persatu langkah Mr.N nisa perhatikan, sehingga beliau hilang dari pandangan.
Sayup-sayup kedengaran, pintu rumah dikunci, enjin motorsikal nya dihidupkan, sehinggalah pintu pagar depan rumah ditutup dan dimangga kan... akhirnya, bunyi itu hilang.....
.
Kesunyian datang lagi menerpa...
Dari atas katil, nisa baring sambil menutup telinga dengan bantal, pejam mata serapat rapatnya, mulut terkumat kamit tak henti-henti membaca ayat suci Al-Quran....

"Ya Allah hijabkanlah pandangan mataku, lindungilah aku, kuatkan lah aku" bisik nisa perlahan

Debaran di hati sedikit demi sedikit beransur pergi...Belum sampai 10 minit Mr. N meninggalkan rumah, terasa sejuk dari sebelah kiri nisa. seolah-olah desiran angin datang menerpa ke bahu.. Allah! sejuk, panas, sejuk, panas bertaut menjadi satu. Nisa cuba tenangkan hati. cuba kosongkan fikiran.

"OK nisa, jangan risau...tak ada apa-apa. kosongkan fikiran, kosongkan fikiran" kata nisa lagi.

Bantal yang dari tadi berada diatas telinga, nisa angkat. cuba buka mata... memandang ke arah pintu bilik yang tidak ditutup...



"Zasssssss!!!......." satu kelibat bergerak laju diluar bilik...

"Allah! Allah! Allah!
pantas nisa mengucap!

"Allahhuakhbar! Allahhuakhbar!" nisa menjerit

Tangan tiba-tiba bergetar, darah seakan naik ke kepala..
"Ya Allah, aku tak nampak! aku tak nampak!" nisa cuba tenangkan hati untuk kesekian kalinya..
namun kali ni tak menjadi...tiada ketenangan lagi...
Tangan meraba-raba di sebelah kanan, kiri...mencari handphone...nisa mengigil!

" YA Allah, kenapa nampak lagi??"
Cari Fon,
Sebenarnya takut nak tengok skrin fon, takut gambar yang tak diingini terpampam keluar di hadapan mata...

namun, cepat-cepat nisa dail nombor Mr.N....
tak sampai 2 kali berdering, kedengaran suara Mr.N di corong henfon....
Ya Allah takutnya ketika ni, takut sangat-sangat apabila memikirkan

(macam mana kalau bukan suara Mr.N?) aduhai, sampai kesitu nisa pikir...hurm

"Nisa! nisa! Hello... hello, nisa ok ke tak? awak OK ke takkk? hellooo " soal Mr.n berulang kali...resah!

Namun nisa berdiam diri, tanpa sepatah kata. apa yang terjadi? nisa hanya menangis! menangis dan menangis. lidah kelu. terkejut! takut!

"Sabar! abang balik sekarang" dari jauh kedengaran suaranya....

Sehinggalah bunyi motorsikal masuk kehalaman rumah! Tapi time ni, sekuat hati nisa tengkup muka dengan bantal! tak nak dengar! tak nak tengok apa!

Sampailah Mr.N datang pada nisa...ada di hadapan nisa...mendekatkan dirinya ....
tapi nisa menangis sambil jauhkan diri darinya... nisa tengok dia lama-lama. Dia datang dekat lagi, tapi nisa tolak dia... nisa pandang lagi dalam kekaburan deraian air mata, cuba mencari kepastian! supaya lelaki yang berada didepan nisa itu adalah SUAMI nisa bukan makhluk lain!
Sehingga lah kedengaran Mr.N mengalunkan Ayat-ayat Ruqyah...
terus nisa peluknya tanpa ragu! tekupkan muka ini seboleh-boleh didadanya. tak mau alih dah pandangan mata.

"Nisa jangan risau, abang tak pegi mana-mana dah. abang ada! abang ada! tak ada apa-apa, jangan risau, ok" katanya menghilangkan ketakutan yang ada.

perlahan-lahan esakan tangis berkurang. kepala dibelai dan diusap ditenangkan. debaran ketakutan sedikit demi sedikit menghilang...

"Terima kasih abang, jangan tinggal nisa lagi please!" kata nisa
"Ok. TAK! abang tak pegi mana-mana dah. Tidur ye. abang teman"
"Terima Kasih" ucap nisa lagi :'(

.......................................................................................



Dan malam itu menjadi malam terakhir nisa berada di rumah itu...
Esok harinya, nisa pergi kerja terus tak balik-balik...hehe
Nisa tidur di kedai.
2 malam Mr. N tak pegi kerja, heeee, teman bini punya pasal...tapi lepastu rutin harian berlaku macam biasa. Nisa tidur kat kedai sorang-sorang. rela tak balik rumah dah. sampai seminggu lepastu nisa ajak Mr.N pindah! huuuuu TAK NAK BALIK RUMAH TU DAH!

Tak tau nak citer macam mana... rasa ini
Mungkin kepada kalian yang pernah melihat, kalian akan mengerti...
Tapi percayalah anda TAK INGIN lihat pun apa yang nisa dah lihat
kerana nisa percaya, korang tak sanggup laluinya....krik!





No comments:

Post a Comment

Terima Kasih sudi komen yang baik-baik ^_^