nuffnang

Wednesday 2 November 2011

Iblis


Gambar Hiasan

Dirawikan bahawa nama Iblis dilangit dunia ialah ‘Abid. Di langit kedua, Zahid. Di langit ke tiga ‘Arif. Di langit ke empat Wali. Di langit ke lima At taqi. Di langit ke enam, Al- Khozin dan di langit ketujuh, ‘Azazil dan di Lauhul Mahfuz, Iblis. Dia lupa akibat urusannya. Maka Allah SWT memerintahkannya Adam. Dia berkata, “Apakah dia lebih mulia dari aku? Bukankah aku lebih mulia darinya? Kau jaidikan aku dari api dan Kau jadikan dia dari tanah.” Allah berkata, “Aku boleh berbuat sekehendak-Ku.” Dia mengira dirinya mulia. Dia berpaling dari Adam dengan bongkak, dimana Malaikat telah Sujud pada Adam. Ketika mereka bangun dan melihat Iblis tidak sujud, maka mereka sujud kali keduanya untuk bersyukur. Namun Iblis tetap berpaling dari mereka tanpa menyesal. Lalu Allah menjadikan rupanya seperti babi, kepalanya seperti unta, dadanya seperti  punggung unta besar. Mukanya  bagaikan kera, kedua matanya sobek sepanjang mukanya, hidungnya agak berlubang lebar, bibirnya bagaikan bibir tsur, taringnya keluar bagai babi, janggutnya berbulu tujuh panjang sekali. Allah sentiasa melaknatinya sampai hari kiamat. Kerana dia kafir. Sesungguhnya ini adalah merupakan peringatan.

Tersebut dalam Atsar; ketika Allah menjadikan Iblis sedemikian rupa maka Jibril dan Mikail menangis. Allah SWT bertanya kepadanya, “mengapa kamu menangis?” Keduanya berkata, “Ya Tuhan kami, kami tidak berkuasa atas kekuasan-Mu.” Allah berkata, “ Ya, demikian pula kalian tidak berkuasa atas kekuasaan-Ku.”

Dirawikan Iblis berkata, “Ya Tuhanku, keluarkan aku kerana Adam. Aku tidak kuasa atasnya, kecuali dengan penguasaan-Mu.” Allah berkata. “Engkau Ku-kuasakan atasnya. Yakni atas anak cucunya.” Kerana para Nabi selamat dati Iblis. Iblis berkata, “berilah aku kuasa lagi.” Allah berkata, “setiap ia beranak kau pun beranak.” Iblis memohon lagi,”Berilah aku lagi.” Allah berkata, “Jeratlah mereka dengan tipu daya. Temanilah mereka dengan harta dan anak. Sesatkan mereka  dalam agama dan perbuatan yang batil. Perbuatlah sekehendakmu!” Adam berkata,”Ya Tuhanku, Engkau telah berikan kuasa kepada Iblis kepadeaku, maka akutidak boleh menghalanginya kecuali dengan pertolongan-Mu.” Allah berkata, “Setiap umatmu akan dijaga oleh Malaikat.” Adam memohon lagi, “Tambahilah aku.”
Allah berkata, “ Setiap kebaikan yang dilakukan diberi pahala sepuluh kali ganda.” Adam berkata lagi, “Tambahilah aku.” Allah berkata lagi, “ Aku ampuni mereka dan aku tidak mengira segala dosa yang dilakukan.” Adam berkata lagi, “ Baiklah aku telah merasa senang sekarang.” Kemudian Iblis telah berkata, “ Ya Tuhanku, Engkau jadikan utusan kepada manusia, dank au berikan kitab. Maka siapakah urusanku dan kitabku?” Allah berkata, “ Utusan mu adalah tukang tenung dan kitabmu perangai buruk, hadismu bohong, Quran-mu syair,tukang azanmu seruling, masjidmu pasar, rumahmu adalah tandas,makananmu sesuatu yang tidak disertakan dengan nama-Ku, minumanmu adalah yang memabukkan dan perangkapmu adalah perempuan.”

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih sudi komen yang baik-baik ^_^