nuffnang

Friday, 19 August 2016

Jangan mencari terlalu sempurna



Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi... 
yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat. 
Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain.. 
Terlalu ingin mengejar kelazatan. 
Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. 
Kamu akan menyesal. 
Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, 


TERIMALAH seadanya....

Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa.... 
Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN 
bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya.... 
akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya. 
Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA 
boleh jadi hubungan kamu akan TERUS bahagia bersama selamanya....




Jika kamu menadah air biarlah berpada, 
jangan terlalu mengharap pada takungannya 
dan janganlah menganggap ia begitu teguh.... 
cukuplah sekadar keperluanmu.... 
Apabila sekali ia retak.... 
tentu sukar untuk kamu menampalnya semula.... 
Akhirnya ia dibuang.... 
Sedangkan jika kamu cuba membaikinya
mungkin ia masih dapat digunakan lagi....

Begitulah juga ......... 
Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang... 
Setelah ia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya.... 
Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja.... 
Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu 
dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatimu.... 

Mengapa kamu berlengah, 
cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain. 
Terlalu mengejar kesempurnaan. 
Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA 
apabila dia menjadi milik orang ain 
waktu itu MENYESAL sudah tiada guna....













Tuesday, 16 August 2016

Siapa Mdmnissa?



Siapa sebenarnya mdmnissa?

Jawapannya, 
bukan siapa-siapapun... hehe
nisa is no one and nothing special about me to story morry...
but if you want to know me , 
semuanya tercatit di blog usang ini. kalian boleh baca di sini ... 
not at all actually, 
ada lah yang tertapis nye 
yang terkadang rasa ingin luahkan segalanya di helaian maya ini, 
namun tak ter'publish....
because i am not strong as everyone thinks i am :'(


Kadang-kadang ada banyak perkara yang berselirat di hati, 
namun sayang tak mampu di terjemahkan dalam lisan kata,
bahkan tak mampu juga di alirkan rasa dalam untaian ayat bahasa,
Mungkin sahaja Tuhan mahu segala rasa itu menjadi rahsia hati antara kita dan DIA,
malahan mungkin sahaja hanya DIA yang layak mengetahui apa yang berselirat di hati.


When Allah says YES, no one can say NO.








Saturday, 16 July 2016

Putihkan Kulit Wajah dan Badan dengan POWER C BOOSTER

Kepada sahabat diluar sana yang mencari produk vitamin C yang sesuai untuk mencerahkan kulit wajah serta badan anda... Kini anda tak yah risau- risau lagi dah, sebab POWER C BOOSTER didatangkan khas untuk anda bagi mengatasi pelbagai masalah anda. Krik! ^_^


No Make-up selfie :)


Apa itu Power C Booster ?

Power C Booster adalah serbuk vitamin C yang sesuai digunakan untuk :

  • Mencerahkan kulit wajah & badan
  • Mengembalikan seri pada kulit yang lesu dan kusam
  • Memudarkan parut jerawat & kesan jerawat pada wajah
  • Menutup liang pori terbuka diwajah
  • Mengatasi masalah kulit berminyak
  • Merawat pelbagai masalah kulit yang lain
  • Merawat masalah tumit kaki merekah
  • Melembut, Gebu dan glowing (pink) kan kulit
  • Mengatasi masalah resdung dan alergik
  • Mengatasi Masalah rambut gugur
  • Menguat dan mencantikkan kuku
  • Merawat proses penuaan dan merawat kedutan di wajah
  • Membekalkan vitamin yang gagal diproses oleh tubuh
  • Menghilangkan sakit ketika datang bulan




Cara Penggunaan


Cara Penggunaan Power C Booster


Tips utk hilangkan JERAWAT dan lain2 masalah wajah:


1. Masker
  • Basuh Keseluruhan muka dgn bersih.
  • Pastikan Muka anda Berada dalam Keadaan sedikit lembab tidak terlalu basah atau kering
  • Ambil sedikit ' serbuk #PowerCBooster letakan dihujung jari 
  • Tekapkan pada bahagian jerawat 
  • Pastikan ianya diserap kekulit.
  • Lakukan 1 ke 2 kali Sehari sebelum tidur.
  • Ulang Proses yg sama hingga jerawat & parut anda hilang.


2. Scrub
  • Basuh Keseluruhan muka dengan bersih.
  • Pastikan muka anda berada dalam keadaan sedikit lembab dan tidak terlalu basah atau kering.
  • Ambil sedikit ' serbuk PowerCBooster letakan dihujung jari pastikan tidak terlalu berlebihan.
  • Gosokkan keseluruh bahagian wajah jangan terlalu kuat hanya gosokkan yang lembut keatas kulit.
  • Biarkan selama 2 ke 3 minit diwajah . 
  • Kemudian bilaskan dengan air bersih.
  • Scrub waktu sebelum tidur.
  • Ulang proses yg sama sehingga nampak kesan yg anda inginkan.


3. Minum
Cara Penyediaan: Suku sudu (1/4sudu teh)  =1 gelas air.
Atau,1 sudu penuh =1.5 liter air.


Power C Booster

Nota :

  1. Amalkan  2 ke 3 kali sehari : Pagi - sebelum makan ( Tengah hari - Sebelum makan / Malam - sebelum tidur)
  2. Bole dikemam tapi sedikit masam.
  3. Bancuh di dalam air, tidak semestinya air putih sahaja . Ikut selera masing-masing & kesesuaian.
  4. Sudu telah disediakan.
  5. Jangan buka penutup botol terlalu lama.
  6. Jangan biar terdedah pada suhu yg terlalu tinggi lebih dari 30°C.
  7. Vitamin C sngt sensitive pada persekitaran jika tidak dijaga dengan betul ia akan hilang fungsi dan kurang effective. Untuk dapatkan kesan maximum pastikan anda patuhi peraturan yg diberi.



"Jom kita sama-sama berpower B Booster :)"


Untuk sebarang tempahan :

Hubungi 

Whatsapp : 017-433 3312
Instagram : powercbooster_hq








:: Selamat Mencuba ::





Thursday, 14 July 2016

Panduan Bila Menziarahi Orang Sakit dan Meninggal

Setiap detik akan ada insan yang meninggal dan setiap detik juga ada insan yang dilahirkan ke dunia.

Kematian


Kematian adalah sesuatu yang pasti dan kita harus bersedia menghadapinya kerana ia merupakan titik permulaan kepada penghidupan yang kekal abadi. Hanya mukmin yang dipanggil menghadap Tuhannya dengan hati bersih memperolehi kejayaan.

Menguruskan jenazah adalah merupakan perkara yang tidak boleh kita elakkan begitu sahaja. Ianya merupakan fardhu kifayah ke atas umat Islam. Dengan adanya sebahagian umat Islam yang mengetahuinya akan selesailah tanggungjawab itu.

Namun dalam keadaan sekarang ini, kesedaran di kalangan generasi muda untuk melaksanakan tanggungjawab ini amat tipis sekali. Ramai dari generasi muda yang tidak tahu cara-cara menguruskan jenazah dan hanya menyerahkan sepenuhnya kepada jenerasi yang lebih tua dari mereka untuk melaksanakannya.

Bayangkanlah suatu hari nanti ayah atau ibu kita meninggal dunia. Tergamakkah kita membiarkan orang lain menguruskannya sedangkan diri kita hanya melihat tanpa sebarang ilmu.

Sejajar dengan itu maka terbitlah risalah kecil ini bagi memberikan sedikit bimbingan dan panduan. Seperkara yang perlu diingat di samping kita menguruskan jenazah, diharap ianya dapat menjadi pengajaran kepada kita yang masih hidup untuk bersiap sedia menuruti jejaknya suatu hari nanti.

Dengan adanya panduan-panduan ini adalah diharapkan sedikit sebanyak dapat memberi pengetahuan kepada para pelawat jika berlaku sesuatu kematian agar dapat membantu menguruskannya. Marilah kita memahami kehendak fardhu kifayah ini, moga-moga ianya dapat menjadi penyambung kesempurnaan dalam pengamalan syariat agama kita.


Melawat Orang Yang Sakit


Hadis Rasulullah saw bersabda mafhumnya :

“Apabila kamu ziarahi orang sakit atau orang yang hampir mati, hendaklah kamu memperkatakan perkara yang baik, kerana sesungguhnya Malaikat mengucap Amin terhadap apa yang kamu katakan itu.”

Hukum melawat orang sakit

Adalah fardhu kifayah melawat orang yang sakit menurut jumhur pendapat ulamak. Hal ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra mafhumnya :

“Ada lima Hak seorang Islam keatas orang Islam yang lain : menjawab salam, menziarahinya semasa sakit, melawat jenazah, menerima jemputannya, dan mendo’akannya apabila dia bersin”. 
(Hadith Riwayat Ahmad, Al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud)



Adab Menziarahi Pesakit


1. Lawatan ke tempat orang sakit hendaklah tidak makan masa yang lama.
2. Sunat duduk berhampiran dengan kepalanya.

3. Berdoalah untuk pesakit agar dia sembuh. 
Di riwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dari Aisyah : 
Bahawa Rasulullah saw biasa memohon perlindungan bagi sebahagian keluarga baginda. Disapukan dengan tangan kanannya lalu berkata : 

“Ya Allah wahai tuhan bagi sekelian manusia, lenyapkanlah penderitaan dan sembuhkanlah, kerana engkau yang dapat menyembuhkan. Tidak ada penyembuh kecuali penyembuhmu. Yakni penyembuh yang tidak meninggalkan penyakit lagi”.

4. Berilah kata-kata semangat kepada orang yang sakit dan gembirakan dia.
5. Menziarahi di waktu-waktu yang sesuai serta mengelakkan daripada waktu-waktu senja, makan dan lewat malam.
6. Sekiranya ia berhutang segera jelaskan hutangnya (mengingatinya).






Tanda-tanda Orang Yang Hampir Ajal


1. Tunduk hidungnya (hidungnya jatuh).
2. Pucat/hilang cahaya mukanya.
3. Lurus kakinya (lurus tapak kakinya).
4. Tumitnya lembut.
5. Renggang pergelangan tangannya dan juga sendi-sendinya.


Adab Menziarahi Orang Yang Hampir ajal (sedang nazak)


1. Menghalakan pesakit yang nazak ke arah kiblat.
2. Talqin/peringatan kepadanya.
3. Ajarkan dia mengucap kalimah لا اله الا الله tidak usah ditambah dengan kalimah محمد رسول الله .
4. Bacalah Surah Yasin dengan nyaring dan Surah Ar-Ra’du dengan perlahan.
5. Sunat menitiskan air ke dalam mulut sekiranya terdapat tanda-tanda pesakit dahaga.



Hikmah Menziarahi Orang Sakit


Sakit adalah datangnya dari Allah. Penyakit yang ditimpa ke atas kita sebenarnya mengandungi hikmah. Antaranya ialah :

1. Memberi kesedaran dan keinsafan kepada kita bahawa kita ini lemah dan tidak mempunyai kuasa dan kekuatan untuk menyembuhkannya melainkan Allah.
2. Allah ingin menguji sejauh mana kesabaran kita menghadapi dugaan Allah.
3. Allah ingin mengampunkan dosa kita yang kita telah lakukan samada secara sedar ataupun tidak.



Kedatangan Sakaratul Maut


Rasulullah saw bersabda mafhumnya :
“Tidak akan keluar nyawa seseorang mukmin sebelum ia melihat tempatnya dalam syurga dan tidak keluar nyawa seseorang kafir sebelum dia melihat tempatnya di dalam neraka”.
Beredar Roh Pada Jasad

1. Hujung kaki ke lutut.
2. Lutut ke pusat.
3. Pusat ke dada.
4. Dada ke leher (halkum).



Keadaan Malaikat Maut Ketika Mencabut Nyawa




Keadaan Malaikat Maut terhadap orang yang sudah sampai masanya menemui Allah swt akan menemui 2 keadaan :

1. Yang beriman (keadaannya dengan rupa yang mengembirakan).
2. Yang tidak beriman (keadaannya dengan rupa yang menakutkan dengan keadaan demikian kesakitan orang yang hampir mati tidak dapat dirasai oleh orang lain melaikan kepada mereka yang merasainya sahaja.
3. Beberapa ulamak berpendapat : “Bahawa mati itu terlebih sangat kesakitannya daripada seribu palu dengan pedang dan terlebih sakit daripada gergaji dengan beberapa gergajinya dan terlebih sakit daripada gunting dengan beberapa gunting”.



Perkara Sunat Selepas Kematian.




1. Mengingati tempat kembali, berdoa dan bersabar.
2. Sunat diucapkan : 
“Sesungguhnya dari Allah kita datang dan kepadanya kita akan dikembalikan”.
3. Memberi ucapan takziyah (menyabar) menghibur orang yang ditimpa musibah dengan mengebut hal-hal yang dapat menghilangkan duka. 
Doa Takziyah : 
“Moga-moga Allah swt menagndakan pahalamu dan memberi takziyah yang baik kepadamu serta mengampunkan yang mati itu”.
4. Apabila sudah hilang nyawa wajiblah dipejamkan matanya dan dirapatkan mulutnya jika terbuka, dengan cermat. Kemudian diikatkan dagunya untuk memelihara daripada dimasuki serangga. 
Doanya ialah : 
“Ya Allah Ya Tuhan kami ampunkanlah dia, Ya Allah Ya Tuhan kami rahmatilah dia”.
5. Hendaklah diletakkan mayat di tempat yang sesuai. Sebaik-baiknya di atas katil dengan keadaan melentang mengarah ke qiblat.
6. Salinkan pakaian yang dipakai dengan pakaian yang bersih supaya tidak terbuka auratnya.
7. Letakkan sesuatu di atas perut untuk mengelak dari kembong perutnya.
8. Harus bagi ahli keluarganya menciumnya (ijmak para sahabat).
9. Ahli keluarga yang mampu segera tunaikan hutang si mati sekiranya ia menangguhkan hutang, sama ada dibayar dari harta peninggalan si mati atau atas pertolongan waris, kerana pada suatu ketika Rasulullah saw enggan menyembahyang ke atas jenazah yang mempunyai hutang sehingga dibayar hutangnya dan ditunaikan wasiatnya.
10. Segerakan pengurusan jenazah tersebut. 
Dari Ali Bin Abi Talib, Sabda Rasulullah saw mahfumnya : 
“Wahai Ali tiga perkara yang tidak boleh engkau lambatkan, sembahyang apabila masuk waktunya, kebumikan jenazah apabila sudah sedia dan nikahkan anak dara apabila ada jodohnya”.
11. Mengumumkan kematiannya, kepada sahabat handai dan golongan orang-orang yang soleh agar segera menguruskannya.
12. Diharamkan ratapan, meraung, menjerit dan diharuskan menangis.
13. Diharamkan berkabung melebihi tiga hari.



Sunat Menyediakan Makanan Bagi Keluarga Yang Meninggal


Perbuatan ini disunatkan, kerana ia merupakan kewajipan dan pendekatan diri kepada keluarga mayat dan tetangga. 
Berkata Imam Syafi’e : 
“Sebaiknya dibuat makanan buat keluarga mayat cukup untuk mengenyangkan mereka selama satu hari satu malam, kerana itu adalah sunat dan merupakan perbuatan orang yang berbudi”. 

Sabda Rasulullah saw :

“Buatkanlah makanan bagi keluarga Ja’afar, kerana mereka sedang ditimpa musibah yang memilukan”. 
(Riwayat Abu Daud, Ibnu Majah dan Turmizi)

Para Imam memandang makruh hukumnya jika keluarga mayat menyediakan makanan buat orang yang datang kerana hal ini menambahkan kemalangan mereka, serta meniru perbuatan orang-orang Jahiliah.

Adalah menjadi kewajipan ke atas ahli keluarganya yang terdekat (warisnya) untuk menguruskan jenazah. Seperti memandikan, mengkafankan, menyembahyangkan dan menguburkan jenazah mengikut peraturan-peraturan dan cara-cara yang telah ditetapkan oleh syarak.











Wednesday, 13 July 2016

Tulisan Jawi Dan Kenangan

Tulisan Jawi


Lama sangat dah tak baca dalam tulisan jawi ni...
masa duk belajar kat Maahad Muhammadi Perempuan Pasir Pekan (mmppp) dulu, tulisan ini lah yang menjadi peneman bacaan pengajian siang dan malam.


Alhamdulillah walau pacaindera kini seringkali berteman tulisan rumi segenap ruang, namun masih diberi kesempatan utk melihat, mengenal mahupun membaca satu-satunya tulisan warisan Dunia Melayu yang wujud sekitar tahun 1300 M yang semakin hari semakin dilupakan generasi kini .


Teringat zaman kat mmppp mesti nak nangis. 😢 Rindu kawan-kawan yang memang takkan jumpa kat mana-mana dah 😒


Bila teringat kenangan first time kene qiammulai.. Allahhurabbi, taktahu nak cite bertapa nikmatnya hidup waktu tu . Kenagan dan memori-memori indah dulu masih segar bermain diruang fikiran. Rindu!


Betullah orang kata, alam persekolah adalah detik dan waktu yang paling indah ...


Jadi kepada adik-adik yang masih belajar tika ni, gunalah kesempatan yang Allah berikan kepada kalian dengan sebaik mungkin,
sebab kenangan zaman persekolahan ni tak mungkin dapat kalian beli dengan wang ringgit pada masa sekarang mahupun akan datang. Apatah lagi bila difikirkan tak semua orang dapat merasakan.
Rasai dan hayati lah sehalus mungkin. Lalui dengan sebaiknya supaya ia menjadi kenangan abadi yang terindah yang pernah kalian lalui dalam kamus kehidupan kalian. hmmm







~TQ for reading this entry~








Wednesday, 15 June 2016

Merawat Penyakit Gastrik Dengan Kapsul Datinggi Lasinaan

Gastrik

Gastrik adalah masalah yang sangat lazim dalam kehidupan seharian.
Gastrik terbahagi kepada 2 jenis iaitu :

  • gastritis yang mana merupakan keradangan lapisan mukosa yang melapik dinding perut 
  • ulser perut atau peptic pada lapisan sel yang lebih dalam.


Tanda gastrik mudah dikesan kerana ia menyebabkan ketidakselesaan pada perut.


Antara tanda-tandanya ialah 


  • Sakit perut (pada bahagian atas perut atau abdomen)
  • Rasa senak, berangin atau pedih
  • Rasa tidak selesa
  • Kembung, sendawa berulang kali dan kerap kentut selepas makan
  • Rasa mual (loya) dan muntah
  • Hilang selera makan
  • Berat badan turun (pada peringkat teruk)
  • Kerap sakit kepala di bahagian kanan kepala terutama apabila perut kosong atau lewat makan nasi
  • Sakit kepala ini kadang-kadang diikuti dengan perasaan loya atau mual dan sebu perut dan hilang selera untuk makan. Kadang-kadang simptom ini dialami tanpa sakit kepala
  • Demam yang saya panggil demam gastrik apabila selalu miss makan pagi, tengahari atau malam.Muntah kadang-kadang berwarna kuning dan kadang-kadang ada darah dalam muntah atau darah beku bergumpal
  • Keluar angin dari mulut macam sendawa terutama apabila bahagian tertentu badan digosok atau diurut.



ANUGERAH PERMATA | KAPSUL DATINGGI LASINAAN (KDL)


Kapsul Datinggi Lasinaan

Sebelum ni nisa pernah share pengalaman nisa sendiri tentang Gastrik Angin, kalau belum baca korang boleh klik link tersebut untuk baca keterangan lanjut tentang info betapa siksanya penyakit gastrik ni.


Anugerah Permata | Kapsul Datinggi Lasinaan

Jadi entry kali ni nisa nak share tentang Khasiat Produk Anugerah Permata, Kapsul Datinggi Lasinaan (KDL) yang nisa consume untuk rawat penyakit gastrik nisa. Alhamdulillah, kalau korang pun mengalami masalah yang sama ngan nisa, korang boleh cuba KDL ini dan rasai sendiri kemujarabannya. hiks! Insha Allah korang pasti tak menyesal nanti ^_^


Kapsul Datinggi Lasinaan


 Cara Pengambilan :
*2 Kapsul pagi,
*2 kapsul malam
(selepas makan)

Harga :
WM RM89.90
EM RM99.90

Bagaimana nak dapatkan ?

Website :

Facebook Fanpage :

Instagram :

Whatsapp :
0149232129



"Selamat mencuba"





Sunday, 12 June 2016

Rezeki Sayur

Ya Allah.. sungguh lama tak hapdate blog ni...
Hari-hari duk catit kat dairy je day by day...bila jenguk blog ni, uit, dah berhabuk dah.

Padahal setiap hari online, tiap tiap hari berfisbuk dan berinstagram...cuma masa untuk celoteh panjang lebar kat sini je tak berkesempatan.


Perniagaan sayur-sayuran.


Gambar kat atas ni sebenarnya petikan dari hasil lawatan nisa ke kebun kawan ayah masa pestime balik kampung ritu :)  Tapi tak sangka pulak, bermula dari lawatan tu , Allah bukak kan jalan dan pintu rezeki yang begitu luas untuk kami...

Sedar tak sedar nisa dan Mr.n dah pun berkecimpung dalam bisnes ni sekarang.. Allahhuakhbar, terlalu banyak perkara yang kami pelajari. Dari awalnya, bisnes ini hanyalah untuk membuat side income cuma, namun akhirnya kami terjerumus sepenuhnya dalam keseronokan menguruskan sayur-sayuran ni, hingga tanpa kami sedari, hujung minggu kami kadang-kadang cuma satu jam sahaja, bila waktu-waktu yang ada dibahagikan untuk urus kedai, collect sayur, repair computer, design artwork cust dan lain-lain. Penat tu memang penat, tapi sebab seronok dengan semua ni, penat tu hilang camtu je. hiks!

Kesukaran Sang Petani
Petani adalah insan-insan yang sungguh kuat, yang tidak mengenal erti lelah, rela berpanas menanam, mencangkul, menyiram demi mendapatkan sesuap nasi. Besar sungguh pengorbanan mereka, demi menyara keluarga dan membekalkan kita sayur-sayuran dalam setiap hidangan kita saban hari.

Musim Kemarau
Hanya Allah yang tahu, payahnya nak menghasilkan tanaman bila tanah kering kontang, bila bekalan air tiada, hingga tanaman yang ditanam, ditunggu berbulan bulan untuk dituai hasilnya, mati dipertengahan jalan dek kerana ketiadaan bekalan air.

Waktu ni memang harga sayur melambung. Nisa ingat lagi, waktu pertama kali nisa membeli 'Lada Solok' dari petani untuk dijual kepada pemborong, waktu tu , March 2016 harga lada cuma RM27 = 5 Kg, tapi sekarang mencecah RM100. huuuu.... 
Tapi kini, Alhamdulillah... walaupun bekalan sayuran berkurang, namun cuaca bulan ramadhan ni sudah cukup mengukir senyuman Si Petani.

Susah ke Biz ni?


Tak de pun, bila kita memahami selok belok dari  Petani, Pembekal, Pemborong, Peruncit, jenis-jenis sayur, asal usul sayur, pasti kita jugak tersunyum lebar dengan hasilnya yang tak terjangkau dek fikiran. Cuma kita kene tahu, sayur-sayuran ni sebenarnya tiada harga tetap, harga semuanya mengikut harga pasaran. Jadi tak mustahillah, bila sehari pun boleh dapat keuntungan ribuan ringgit.


Jom layan gambar teaser ni dulu, lain kali nisa share lagi...












Ni semua gambar-gambar yang  nisa snap, waktu first time nak collect sayur-sayuran dulu, kadang-kadang bila collect bendi je dah penuh satu kereta, beratus-ratus plastik, kalau naik keta memang ulang alik lah jawabnya nak muat semua sayur tu. 
Nasib baik lori akak ada, boleh buat harta jap.hahaks! 

Korang nanti doa-doakan nisa ye, biar dapat beli lori hakmilik sendiri pulak. Jangan terkejut lak, pasni nisa pon join selfie sambil bawak lori. mihmihmih. 

ha! sapa yang ada tanah terbiar tu! baik p bercucuk tanam cepat... tanam 'Lada solok' je pun takpa, sebab semalam hage dah cecah RM120 tau, ha! tu baru satu plastik, kalau 20plastik? tambah ngan lelain sayur lagi? kompem 35jam sehari pun korang still keje tak mau benti tau! kekeke






TQ for reading dis entry :)









Wednesday, 20 April 2016

Episod 1 : Peristiwa itu ?


16 April 2016

Kereta dipandu Mr.n bergerak perlahan . Desiran angin kedengaran menyapa lembut di telinga . Suasana sunyi dan sepi menemani kami. Nisa masih berdiam diri, tanpa sebarang kata, masih berkecil hati dengan peristiwa tadi . Mr.n memberi nisa ruang, seperti selalu ... dia tahu rajuk nisa tak lama, kejap lagi nisa pasti bersuara . Hurmm, memang itu cara nisa . nisa tak suka bercakap atau berbincang saat emosi tengah tak keruan. Bimbang nanti akan melukakan hati suami yang selama ini nisa hormati dan sanjungi. Biarlah sejuk dulu hati yang terluka ini, nanti semuanya akan berlalu seperti biasa . pasti nisa akan meluahkan , berbincang serta memohon maaf atas segala galanya nya yang berlaku tanpa nisa sendiri ingini.

Mr.n memberhentikan kereta .

 "Oh, dah sampai rumah rupanya . . ." bisik hati nisa.

Dengan pantas kunci rumah di ambil dan pintu kereta di buka .
Nisa mengatur langkah ke pintu pagar, unlock . Gate di buka selebarnya, biar mudah mr.n masuk untuk parkir kereta putih itu nanti.



 Jam 9 malam
Selamat sampai di rumah.

"Assalamualaikum" nisa memberikan salam.

Pintu utama di buka, kaki kanan di hayun mengatur langkah, memasuki rumah yang sudah dua hari kami tinggalkan.
Sedar tak sedar sudah empat bulan nisa tinggal di sini. cepat sungguh masa berlalu, rasanya baru semalam nisa balik menetap di kampung, buka perniagaan sendiri tanpa tekanan dari sesiapa lagi. Namun semuanya memerlukan komitmen yang tinggi, agar segalanya berjalan dengan lancar seperi yang dirancang. Biar betapa sukar onak dan ranjau perniagaan yang nisa ceburi, sekali nisa melangkah tak mungkin nisa undur lagi.

Benar, 
Bekerja sendiri itu memang penat, tapi kepenatan yang terasa sangat berbaloi dan teramat indah untuk diungkapkan. Hari-hari yang berlalu tiada waktu sesaatpun dipersia. nisa dan mr.n masing-masing sibuk menguruskan perniagaan masing-masing. Hingga tanpa kami sedari, rumah-rumah kosong di taman kami semuanya sudah berpenghuni... sedangkan waktu kami berpindah dulu , masih ada 11 buah rumah yang kosong di taman ini,  termasuklah rumah yang disebelah kanan, depan dan belakang rumah nisa... tapi sekarang, semuanya penuh, riuh dengan suara comel kanak-kanak yang sedang bermain bersorak dan bergembira.

Nisa dan Mr.n pula jarang balik ke sini. biasanya dalam seminggu, dua atau tiga kali je nisa bermalam di rumah kami. Jam 9 pagi nisa akan ke kedai, buka kedai sampai kul 6 petang. Sebaliknya, waktu tu Mr.n baru balik kerje dan terus ke rumah maknya. Bila dah habis waktu kerja nisa, kadang malam lepas isyak baru kami pulang ke rumah kami. kadang tak balik sampai dua tiga hari, sebab jam 2 pagi nanti mr.n akan berangkat ke tempat kerja pulak. singkatnya rasa masa yang berlalu itu pergi saban hari.. 


"Nisa..."
kedengaran suara mr.n memanggil dari jauh.

"Ya" 
Sahut nisa perlahan dari dalam bilik

"Awak ok tak ni"
tanya mr.n mendapatkan nisa di bucu katil.

"Penat"
jawab nisa perlahan lantas menepuk nepuk bantal,  bersedia untuk baring merehatkan tulang 4 kerat yang kepenatan setelah seharian bekerja.

"Saya rehat kejap ye" 
kata nisa kepada mr.n agar dia mengerti yang nisa masih tiada mood untuk berborak panjang.

"kalau nak minum, air saya dah sediakan atas meja tu. kalau tak nak nanti jangan lupa simpan dalam peti ais tau. nasi pun ada tu . saya buat nasi goreng je . awak makan lah ye, saya nak rehat kejap je"

Seperti selalu, Mr.n menghadiahkan nisa senyuman, dan berlalu pergi....



Jam 3 Pagi

"Abang! tolong! Kemas bang, lari! " 
Jerit Nisa kearah Mr.n yang berada disebelah nisa.

"Abang ! Abang ! Jom kita kemas beg ! cepat ! abang! " 
Jerit nisa lagi.

"Abang, tolong! bangun! abang ! " 
Mr. n masih lagi diam membisu. tak bergerak !

Tiba-tiba kelibat lembaga itu datang lagi menghalau nisa..

"pergi kau dari sini, ini tempat aku !"


bunyi suara itu seakan akan bergema di corong telinga ni. Allah....
bergema lagi, lagi dan lagi.....

Tiba-tiba ditunjuk kuku nya yang panjang, hitam kekuningan .tangan berkedut buruk sehodoh hodohnya.. takutnya, Allah ! Suara itu datang lagi,
kedengaran mendengus memberi amaran, meminta nisa berpindah secepat mungkin.

"Allah, Allahhuakhbar! Allahhuakhbar!"

Mr.n masih tak berganjak, tidor sekusyuk kusyuknya!!
Ishhh  tak kan aku sorang kot yang nampak!. Allah. seramnya.. nisa menggigil ketakutan.

"Abang!" 
panggil nisa lagi tanpa henti...

"Abang, kenapa abang tak hiraukan nisa... abang!"

terus nisa menagis sekuat mungkin sambil mulut terkumat kamit membaca ayat-ayat suci.
Tetiba, susana menjadi gelap...sunyi, hilang suara gema tadi..bersama kelibat lembaga tadi. Hilang!





Jam 8 pagi
Keesokannya, perjalan ke tempat kerja,


Mr. n cuti , jadi sempat lah ganti nisa pagi ni uruskan kedai sementara nisa siapkan tempahan custermor...

Mr.n drive perlahan sambil menikmati angin pagi yang agak dingin, tanpa berlengah nisa membuka bicara...

"Kenapa abang buat tak tahu je bila nisa panggil abang semalam?"
Terus nisa lupa masalah sebelum ni. 
Sekarang nisa cuma nak dia jawab persoalan tentang kejadian jam 3 pagi semalam je. Tak puas hati betol kenapa dia boleh buat 'derkk' je bila nisa panggil.

"Panggil? bila?"
tanya dia kembali, sekali sekala memandang nisa dengan wajah kehairanan.

"Semalam la, nisa panggil abang kemain kuat lagi, abang boleh lena tido ye. sampai hati abang,... 
ermm, abang tak nampak ke benda tu sebelah abang semalam?"

"Benda tu? benda apa?" muka mr.n terus berubah.
"Sah nampak apa?" tanya dia meminta kepastian.

"hurmmm, tak apa lah"
maknanya, aku sorang je la yang nampak, dia memang kalau dah tido, paham sangat. memang tido mati. Tapi takkan lah sekuat kuat aku menjerit semalam, sikit pun dia tak dengar??? bisik hati nisa.
Mr. n pandang nisa lagi, menanti dan menunggu penjelasan.

"Takdelah, nisa kalau dia buat bunyi-bunyi nisa ok lagi. macam duk rumah flat puchong dulu pun, memang nisa selalu dengan orang tengah main guli kul 3,4 pagi, orang duk pindah perabot la, duk melesung la, Tapi bila pikir balik dah kenapa kul 3, 4 pagi dorang duk kalut buat bunyi itu ini., time tu memang la takut, tapi nisa kuatkan jugak , gi amik wuduk bukak quran, baca sampai nisa rasa ngantuk. lepastu bunyi tu hilang, seminggu dua. pastu datang lagi. Nak kata tak baca quran, hari-hari baca. tapi still jugak bunyi. tapi nisa selalu la cakap, kalau setakat bunyi takpe lagi, boleh ignore lagi, cuma nisa harap nisa dijauhkan la nampak bentuk rupa dia. nauzubillah. memang nisa tak nak!

Tapi semalam...?
Setelah 4 bulan nisa tinggal di rumah tu, sepanjang hidup nisa la kan, ini lah pertama kali nisa nampak depan mata nisa. Alhamdulillah, nisa tak nampak muka dia, nisa just nampak kelibat lembaga tu dengan tangan dia yang buruk tu. Tapi itu dah cukup buat nisa tak keruan sampai tak sanggup nak duk sorang-sorang lagi dah".

Mr. n diam...

"Betul ke abang tak dengar?"
Betulke abang tak nampak?" tanya nisa lagi...

"Ye, abang tak dengar apa-apa dan tak nampak apa apa. Tapi abang rasa, makhluk tu ingat rumah tu rumah dia la, sebab masa kita balik, semua rumah kosong kat taman tu dah penuh, jadi kebetulan rumah kita tak berpenghuni, dia ingat tu tempat baru dia la kot. Tapi tak pe lah, jangan risau, takde apa-apa lah tu, nanti abang solat hajat, 'pagar'kan rumah tu sekali lagi... nisa jangan putus-putus baca quran k. Lepas ni, lewat macam mana pun, kita kene jugak balik rumah... tak boleh biarkan rumah tu kosong lagi dah"
Kata mr.n panjang lebar.

"Ok, nisa pun rasa macam tu. tak nak la nanti ... makhluk tu ingat rumah tu rumah dia pulak." balas nisa

Perjalanan di teruskan dengan perasaan yang sedikit gundah gulana. Nisa cuba menepis bayangan semalam yang agak mengangu nisa sejak semalam, namun ia tetap jua datang.

Ya Allah, macam mana kalau malam ni dia datang halau kami lagi?



Nisa mengumpul keyakinan yang terlalu sukar untuk nisa dapatkan.. Mr.n memandang nisa dengan senyuman seolah olah memberi isyarat agar nisa tidak memikirkan tentang itu lagi.

Nisa cuba , nisa cuba menepis pelbagai gelodak rasa di jiwa yang sejujur jujurnya nisa rasa tidak tenteram. Nisa cuba berzikir agak hilang segala kekusutan di fikiran, cuba menepis rasa hati yang gundah sambil menanti saat malam nanti tiba, yang nisa rasakan seakan terlalu pantas masa itu berlalu..



Apakah nisa dapat lalui malam seterusnya?
nantikan sambungan seterusnya ye....











Saturday, 16 April 2016

Giveaway Cash APRIL PART #2 by Emas Putih

Bismillah hirrahmanirrahim . . .

Tuah Ayam Nampak Di kaki Tuah Manusia Siapalah Yang Tahu kan ?
Mari kita sama-sama memeriahkan  giveaway ini ^_^

Wednesday, 13 April 2016

Aneka Resepi Kek

Resepi kek ni actually dah banyak kali dah nisa share kat facebook, tapi time nak guna ... nisa la orang yang paling gigih duk tenyeh skrin fon ni ,scroll down cari balik resepi yang di share kat wall. hurmm... Yang paling tercabar bila resepi tu nak guna masa duk rumah mak yang line nye kekadang 1 bar dan kadang takdak langsung.!  pangkah terus kau ! Arghhh ! memang agak menganggu gugat tahap kesabaran ini. huhuhu

Dah lah jenuh duk belek belek sampai ke bawah, tapi still lagi tak jumpa-jumpa. Dah sehari , banyak nau menda menda duk simpan kat wall .. tu yang beratus ratus kilometer cari payah nak jumpa. ha ha ha. Senang-senang  letak sini, klik  on label je, jumpa! tak yah nak tenyeh tenyeh fon lelama lagi dah. tak gitu. Hiks!

Terima Kasih kepada Resepi Kek & Biskut Raya... sebab banyak share resepi-resepi yang best. nisa tampal kat sini ye, mohon halal dunia akhirat ilmunya ye... hikhik


KEK BATIK COKLAT LAYER
sumber : norlieharumaini



Bahan-bahan ( 1 kg )

  • 200gm millo
  • 250gm butter
  • 3 sudu makan serbuk koko
  • 1 tin kecil susu pekat manis
  • Biskut meri secukupnya

Cara-caranya:

  1. Sediakan Loyang yg dialas plastik bersih(tujuannya supaya kek tidak melekat dan senang diangkat dr loyang tanpa mencacatkannya)
  2. Cairkan butter dalam kuali atas api yang kecil sekali...
  3. Setelah cair masukkan susu,milo sedikit demi sedikit gaul sehingga milonya hancur
  4. Seterusnya masukkan serbuk koko.... gaul tanpa henti sehingga halus dan xberketul lg....
  5. Setelah pekat,boleh lah mula menyusun biskut marie di dalam loyang sehingga menutupi permukaan dasar dan ceduk adunan coklat kemudian ratakan l
  6. Susun lagi biskut marie dan lapiskan dengan adunan coklat.
  7. Ulangi langkah 4 dan 5 sehingga adunan habis
  8. Biarkan sejuk dan masukkan ke dalam peti sejuk semalaman.... potong dan siap untuk dihidangkan..(Nak lagi sedap, tambahkan nutella)



KEK BROWNIE BUTTER




Bahan Brownie :

  • 1/4 cawan mentega
  • 1/4 cawan gula perang
  • 140 gm coklat masakan
  • 1 biji telur gred A - dipukul
  • 1/4 cawan tepung serbaguna
  • Bahan Kek Butter :
  • 1/2 cawan mentega
  • 1/2 cawan gula atau mengikut citarasa masing2
  • 2 biji telur gred A
  • 1 cawan tepung serbaguna
  • 1/4 sudu teh baking powder
  • 50 ml susu segar

Cara Nak Buat:
  1. Griskan loyang/bekas acuan bersaiz 10cm x 20cm (4×8-in) dengan menggunakan aluminium foil.
  2. Panaskan ketuhar pada suhu 180C/350F.

Cara Membuat Brownie :
  • Cairkan coklat masakan bersama mentega pada suhu ketuhar yang rendah. Keluarkan dan ketepikan sehingga ianya sedikit menyejuk lalu masukkan gula perang hancur dan kacau kesemuanya sehingga sebati.
  • Kemudian, adunan tadi dimasukkan ke dalam mixer. Seterusnya, masukkan telur yang telah dipukul, tepung serbaguna dan pukul lagi sehingga sebati.
  • Tuangkan adunan tersebut ke dalam loyang dan bakar dalam ketuhar pada selama 15 minit. Keluarkan dan sejukkan.

Cara Membuat Kek Butter :
  1. Masukkan telur ke dalam mixer satu persatu dan pukul hingga telur kembang. Kemudian, masukkan gula dan pukul lagi sehingga gula hancur dan ia sebati.Seterusnya, masukkan tepung serbaguna serta baking powder. Dan pukul lagi sehingga sebati dan akhirnya masukkan susu segar dan kacau lagi.
  2. Tuangkan adunan tadi keatas brownie yang telah masak tadi dan bakar dalam ketuhar pada suhu 160C/320F selama 25-30 minit sehingga masak.


KEK DURIAN




Bahan-bahan

  • 250 g mentega
  • 225 g gula kastor
  • 1/2 camt vanila
  • 4 biji telur
  • 125 g isi durian, dipuri [maksudnya isi durian tu dihancurkan blend gan susu kalau nak , kita lak malas tak yah puri2 pun , lebur ajee isi durian dlm mixer.
  • 200 g tepung naik sendiri } diayak
  • 50 g tepung gandum }

Cara-caranya
  1. Putar 3 bahan pertama hingga gebu.
  2. Masukkan sebiji demi sebiji telur, putar kembang.
  3. Bubuh puri durian, bahan ayak dan kacau sebati.
  4. Ratakan dlm tin 20 cm bulat yg dilengser dan dialas dengan kertas kalis minyak.
  5. Bakar pada 170 C selama 40-50 min atau hingga masak.


KEK KEJU TIRAMISU



Bahan-bahan
  • 1 biji sponge kek atau apa2 kek
  • 250ml whipping cream
  • 250ml cream cheese
  • 1/2 cawan gula halus
  • 1 cawan air panas (nak bancuh nescafe)
  • 1 sudu makan serbuk nescafe
  • serbuk koko untuk hiasan

Cara-caranya
  1. Bancuhkan nescafe dengan satu cawan air panas tadi
  2. Satukan gula, cheese dan cream
  3. Pukul adunan tadi sampai kembang dan gebu
  4. Potong kek pada 3 bahagian
  5. Susun 1 bahagian dalam bekas
  6. Tuangkan 1/3 bahagian bancuhan nescafe ke atas kek
  7. Sapu 1/3 bahagian adunan cream+cheese tadi atas kek
  8. Susun lagi bahagian yang selebihnya
  9. Ulang sampai habis kemudian tutup dengan cling film dan simpan dalam fridge sebentar...
  10. Hiaskan dengan serbuk koko bila masa nak menghidangkannya.


KEK KUKUS APAM BELANG



Bahan2nya:
  • 4 biji telur
  • 2 sudu teh ovellet
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 300 gm tepung gandum
  • 220 gm gula halus
  • 250 ml santan kara (shamam guna 200ml santan kotak + lagi 50ml air)
  • 1 sudu teh baking powder
  • pewarna

Cara2nya:
  1. Pukul telur dgn gula dan ovelet sampai gebu.
  2. Masukkan santan dan esen vanilla kacau sebati.
  3. Masukkan tepung yg diayak bersama baking powder dan kacau rata.
  4. Bahagi kepada 3 warna yg disukai dan kacau rata adunan dgn warna.
  5. Tuangkan selapis demi selapis sehingga habis dan kukus 30 minit sehingga masak. (Scoop 3 sudu besar setiap warna dan lapis sehingga habis).


KEK LUMUT KUKUS




Bahan-bahan: ( loyang 7 " x 7 ")
  • 1 cawan tepung gandum ~ diayak
  • 1 cawan horlicks
  • 3/4 cawan gula halus
  • 250 g mentega
  • 4 biji telur A
  • pewarna hijau secukupnya 
  • 4 sudu besar seri kaya
  • 1/4 cawan susu pekat manis
  • 1 sk esen vanilla

Cara – Cara:
  1. Sediakan pengukus. Didihkan air. Griskan Loyang dgn mentega dan taburkan dgn sedikit tepung.
  2. Pukul mentega bersama gula halus hingga kembang dan berkrim. Gunakan kelajuan maksima.
  3. Masukkan telur sebiji dan pukul hingga sebati (guna speed sederhana). Kemudian, masukkan lagi sebiji telur dan pukul lagi. Ulangi proses ini sehingga habis.
  4. Masukkan susu dan serikaya. Ratakan.
  5. Masukkan tepung sedikit demi sedikit diselangselikan dgn horlicks dan gaulkan sebati
  6. Masukkan pewarna hijau dan esen vanilla. Sebatikan.
  7. Tuangkan adunan ke dalam Loyang dan tutupkan dgn kertas foil.
  8. Kukuskan selama 2 jam 30 minit. (tambah air panas jika hampir kering)
* Kek ini memang tidak menggunakan sebarang bahan penaik 



KEK VELVET KUKUS MARBLE/PELANGI




BAHAN-BAHAN : (sy menggunakan loyang 9" x 4.5" x 4.5")

  • 5 biji telur A (dari peti ais)
  • 250 g tepung gandum + 1 sudu kecil baking powder (diayak sebanyak 3 kali)
  • 150 ml susu cair
  • 180g gula halus
  • 2 sudu besar susu pekat manis
  • 1 sudu besar ovalette
  • 1/4 sudu kecil garam
  • 125 ml minyak jagung
  • perisa dan pewarna :
  • coklat mocha/coffee flavor atau pes oren + pewarna oren
  • pes pandan / pandan emulco
  • pes bluberi + pewarna ungu
  • pes strawberi / strawberry emulco + pewarna pink
  • perisa esen vanilla


CARA-CARA :


  1. Sediakan pengukus dan jerangkan airnya. Loyang digriskan dengan mentega dan taburkan dengan sedikit tepung (boleh juga alaskan dengan kertas serap minyak).
  2. Putarkan semua bahan di atas kecuali minyak dan perisa/pewarna hingga kembang dan gebu. Kemudian barulah dimasukkan minyak jagung sedikit demi sedikit dan dikacau sebati dengan senduk atau spatula.
  3. Kemudian bahagikan adunan kepada 6 bahagian (disukat sama rata dengan cawan/bekas yang sama saiznya). 2 cawan dibiarkan kosong dan diberi sedikit esen vanilla. Selebihnya diwarnakan dan diberi perisa pandan, strawberi, bluberi, dan oren/coklat mocha/cofee (sy menggunakan 1 sudu makan black cocoa + coffee flavor + 1 sudu makan air panas)
  4. Kukus lapisan vanilla terlebih dahulu selama 7-10 minit. (gunakan api perlahan sahaja)
  5. Kemudian tuangkan perlahan-lahan adunan berwarna secara berselang seli dan kukus lagi selama lebih kurang 15-20 minit atau hingga dah tak cair. Dan disudahi dengan lapisan vanilla. (loyang ditutup dengan kertas foil supaya air wap tak menitik ke dalam kek).
  6. Kukuslah hingga betul-betul masak keseluruhannya (lebih kurang 1/2 jam)
  7. Bila sudah masak, sejukkan kek terlebih dahulu sebelum dipotong.




MOCHA CUPCAKES




INGREDIENTS:

  • 1 cup flour
  • 1 cup plus 2 Tablespoons sugar
  • 1/3 cup plus 2 Tablespoons cocoa
  • 1/2 teaspoon baking soda
  • 1/4 teaspoon salt
  • 1/2 cup butter. melted
  • 2 eggs
  • 1 teaspoon vanilla
  • 2 Tablespoons instant coffee
  • 1/2 cup hot coffee

Chocolate Sauce:
  • 2/3 cup dark chocolate
  • 2 Tablespoons heavy cream
  • 4 Tablespoons powdered sugar
  • 2 Tablespoons water

INSTRUCTIONS:
  1. Combine flour, cocoa, sugar, baking soda and salt.
  2. Combine eggs, butter and vanilla.
  3. Add to dry ingredients and beat on medium speed for 1 minute.
  4. Stir instant coffee into hot coffee.
  5. Pour into batter and stir until combined.
  6. Scoop (or pour) batter into muffin cups.
  7. Bake 18 minutes at 350.
  8. Cool completely on wire racks.
  9. Frost with chocolate buttercream. Put in freezer for 10 minutes.
  10. To make chocolate sauce: Heat chocolate and whipping cream in the top of a double boiler, without stirring.
  11. Stir melted chocolate. Stir in powdered sugar.
  12. Stir in enough water to make pouring consistency.
  13. Chop whoppers, reserving 1 for the top of each cupcake.
  14. Spoon chocolate sauce over frozen buttercream. Sprinkle with chopped whoppers.
  15. Finish with another dollop of buttercream and a whopper.