nuffnang

Monday, 15 June 2015

Budu dan petai

Sebelum diserang petiran gastrik yang tinggi scala richter nya, langkah dihayun longlai mencari lauk-lauk yang tersisa di dapur kecilku. Kubuka peti ais...mata melilau lilau mencari apa yang ada. Kulihat ayam dalam freezer, ikan sardine berbaki 3 ekor yang sudah siap dimandikan kunyit dan garam, telur masin, telur tawar, Coklat yang masih belum dibuka, kek coklat yang siap di baking semalam, sayur dan ulam-ulaman, Tropicana twister perisa orange dan anggur serta banyak lagi benda-benda merepek yang kusimpan rapi tak terusik di dalam peti ais Samsung ku. Motif kau bah?
Satu cawan beras dicuci dan ditanak di atas dapur menggunakan api yang paling besar (biar cepat masak kata hati), telur masin dicuci bersih dan dimasukkan sekali ke dalam periuk nasi itu tadi.. 2 in 1 katanya! Padahal tahap kemalasan itu menggunung tinggi.. hmm, betol kata orang tak seronok masak sebab yang nak makan kita sorang je kan.. Oleh yang demikian, segalanya di lakukan melalui proses campak mencampak, degum degang degung degang , krikk krikk dan siap! ha, sebenaranya nisa bukan buat apa sangat pun, setakat goreng ikan sardine sekor je, tak adalah bunyi bunyi yang melampau seperti yang dinyatakan tu. bhahaha

Nasi+ikan+budu+telur masin+petai+timun

Okeh, inilah hasil bersilat kat dapo tadi, maka siap jua nasi bujang nisa untuk dimakan dengan sepantas kilat, agar gastrik tidak berani muncul menghantui diri.
Pucuk pegaga, bendi, kangkung, kacang botol, kubis di keluarkan dari peti, tapi yang terpikat di hati cuma timun dan 3 mata petai. PETAI? ye betoi petai. so?
Petai adalah satu-satunya makanan yang paling nisa tak suka, sebab baunya busuk, busuk dan busuk! kekeke. Tapi semenjak satu rumah dengan Mr. N, nisa telah terpengaruh dan dipaksa kejam oleh beliau untuk mencubanya. Kesan yang melampau nisa tak boleh terima adalah nisa kecewa kerana telah terpikat dengan keenakkan rasa petai itu! oh no! aku makan petai?! oh yes! I'm eating petai, so what? miahahaha.. betol lah kata pepatah, tidak kenai maka tidak cinta! I'm love dat petai rightnow ! Tapi nisa tak boleh makan banyak sebab nanti akan rasa tak selesa kat throat ni. so yang mampu, cuma lah 3 ketoi sahaja. 4 kali suapan nasi baru habis se mata petai.. kikiki
sekian sudah posting kali ni, terima kasih sudi baca citer merapu tak tentukalu inih. kehkeh




"Lusa dah start puasa"

2 comments:

  1. Wah!! sedanya, org bujang mkn sorg2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha, bujang la sangat kata kang. kekeke :)

      Delete

Terima Kasih sudi komen yang baik-baik ^_^