nuffnang

Saturday, 11 April 2015

Gastrik angin + Nasi Briyani

Sibuk memanjang
Dari pagi pagi sampai jam 3pm nisa sibuk settle kerje yang berhari hari tertangguh.
Sebelum balik rumah, nisa ajak Mr. N singgah makan kat kedai je, disebabkan rasa kepenatan yang sudahpun bermaharajalela di dalam diri. So tak perlu dah masak-masak lagi, memandangkan duk berjalan pon sebelah restoren dah kan...lagi pula barang dapur pun tak sempat nak menyopping lagi.. aduhai, 2 hari dah dapur tak berasap. Dah la Mr. N susah makan kat kedai..gundah gulana dia bila 1 hari tak masak.


Nasi Briyani
Mr. N pilih kedai nasi briyani kat Uptown Puchong. Lupa pulak nama kedai tu  ape..hmmm, nisa pun mintak dia orderkan menu yang sama untuk nisa, malas nak pikir pikir dah memandangkan banyak jugak pilihan menu kat situ. 
Ye ler, bila masuk kedai makan je mesti blurrr pikio menu apa nak makan, masuk je blurr, masuk aje blurr...Banyak betoi blurr, kehkehkeh! tapi tu lah, memang nak cakap nisa selalu blurr time nak meng'oder menu...jangan korang pun blurrr membacanya udahlah...hahahaha

Nasi Briyani, 1 pinggan RM11.00



Gastrik Angin
Orang yang ada Gastrik Angin ni memang tak boleh makan makanan yang ada rempah ratus ehh????
Allahhuakhbar, sampai aje kat rumah, melingkup nisa! Sakit nye laaa haiiii ulu hati ini, tuhan saje yang tahu, berjam jam!...sakit itu tak jugak mau hilang. Sampai terpaksa korek muntahkan balik, nak bagi lega punya pasal. Marah betul dia, nisa makan nasi briyani tu.
Ohhhh, sakit!... mecucuk cucukkk ulu hati ni...kluaq ayaq mata ceq! (Betol ke bahasa tu,hihi )
Tapi tu lah, point nye kat situh, nisa nak cakap SAKIT ULU HATI SEBAB MAKAN NASI BRIYANI !.. sungguh tak tipu ! Memang betoi sakit ! Tobat taknak makan dah, titik !

Nampaknya lepasni nisa kene senaraikan dah makanan-makanan yang nisa dan orang orang Gastrik Angin tak boleh makan..pastu simpan rapi dalam note tab ni. Tapi, setahu nisa lain orang lain yang tak bolehnya kan..

Berikut makanan yang disenarai hitamkan (untuk nisa la kan)  ;


Senarai makanan Orang ada Gastrik Angin TAK BOLEH MAKAN


** Makanan sejuk, masam, berempah,
♥ Kubis
♥ Cili Api
♥ Kacang Panjang
♥ Buah pelam
♥ Maggie
♥ Pulut
♥ Nasi yang ada banyak rempah
♥ Laksa Penang
♥ Makanan yang ada Bunga Kantan
♥ Terung
♥ Pucuk Ulam yang tumbuh melata
** ha! itu semua tokleh.

Cara ubati Gastrik Angin



** ni yang selalu nisa amalkan la
♥ Wajib breakfast
♥ Minum air masak banyak-banyak
♥ Madu
♥ Kurma
♥ Habbatus sauda
♥ Pakai stokin bila berada tempat sejuk
** Tapi kalau sibuk sangat kadang-kadang ada yang terlupa..heeee

P/s :
Sesungguhnya apa yang nisa tulis kat atas tu tiada kene mengena bagi yang hidup ataupun yang telah meninggal dunia. Ini semua adalah hasil tindak balas yang berlaku pada diri nisa yang boleh nisa kongsikan dengan mereka yang ada masalah sama macam  nisa.

Pesanan ikhlas dari nisa, jangan ambil mudah dengan penyakit ini. Sesungguhnya ia amat bahaya dan menyakitkan ! Rasa sakitnye tu macam ghase nak hentak hentak je kepala kat dinding.

Oleh itu... untuk kebaikan anda, sungguh eloklah kiranya anda merawatnya sebaik mungkin. Apa yang penting, jaga makan anda!

Sekian dulu dari nisa,
Semoga rasa sakit ulu hati ini tidak datang lagi...huhu, sobs sobs!





♡♥♡♥♡♥Terima kasih sudi baca ♡♥♡♥♡♥

14 comments:

  1. jaga diri nisa :)
    lepas ni masak kat rumah tau. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha, Wajib masak! yang penting bukan masak nasi briyani kan, haha, tenkiu2 ^_^

      Delete
  2. Replies
    1. inshaAllah.. Cik Mun juga, hihi (^_^)

      Delete
  3. take care! makan ikot time tu penting :)

    ReplyDelete
  4. sedapnya nasi beriyani... btw done follow u dear, follow mine too :) - Noob

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum dik kaknoor singgah follow sini #70
    jaga diri ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam k.noor, TQ kak^_^

      Delete
  6. Salam singgah balas.. Adui..sakit tu kena gastrik..pe2 pun take care nissa..

    ReplyDelete
  7. Salam singgah balas.. Adui..sakit tu kena gastrik..pe2 pun take care nissa..

    ReplyDelete
  8. mmg kene jaga kalau gastrik angin ni.. kena makan awal dan sbgainyaa

    ReplyDelete

Terima Kasih sudi komen yang baik-baik ^_^