nuffnang

Tuesday, 24 March 2015

Temuduga Pensyarah UiTM (Pengalaman- Part 3)


Temuduga Pensyarah UiTM (Pengalaman- Part 1)
Temuduga Pensyarah UiTM (Pengalaman- Part 2)


Alhamdulillah,
Kali ke-3 Nisa menjejakkan kaki di UiTM Seri Iskandar.
Sungguh sangat tidak percaya, Nisa dapat menghadirkan diri dalam sesi temuduga yang terakhir, yakni Temuduga sama ada Nisa layak atau tidak bergelar seorang Pensyarah Muda di UiTM Seri Iskandar.

Degupan jantung bergerak pantas, Nisa berpagian disini... dan seperti biasa Suami lah peneman setia Nisa dan juga "Driver" peribadi Nisa. ^_^

Hayunan langkah yang agak gemuruh menemani perjalanan Nisa menuju ke tempat temuduga.

"Alhamdulillah Ya Allah, di atas segala anugerah dan nikmat yang telah kau berikan, Permudahkanlah segala urusan hamba hari ini, lancar kanlah pertuturan hamba, sembunyikan lah segala kekhilafan dan kelemahan hamba dan betulkanlah ia. Segala apa yang hamba lakukan adalah dengan kehendak dan izinMu yang tidak lain hanyalah semata-mata untuk beribadat kepadaMu, Bismillahhitawakkaltu'alalah walahaulawala quwwataillah billah hil'azimzil'alim".


Kelihatan ramai calon-calon pensyarah untuk sesi temuduga kali ini, kalau dulu nisa terus pergi ke Fakulti yang ditawarkan je,  dan calon-calon disana hanyalah untuk tawaran temuduga bahagian 'Faculty of Art and Design' sahaja....

Namun kali ini, di sini lebih ramai calon yang hadir untuk temuduga semua Faculty yang ada di UiTM Seri Iskandar. Tapi tak apalah, semuanya adalah cabaran dan pengalaman yang tak dapat Nisa lupakan. Nisa dapat jumpa kawan-kawan baru yang Masing-masing sungguh sangat bijak dan hebat, terdetik pula dihati, sungguh terasa kerdil diri ini... -__-!

Nisa ke ruang menunggu dan melihat 2 orang kawan Nisa di situ. Wah!! semua bakal-bakal pensyarah untuk Faculty Art and Design sedang sibuk dok menghafal, duk berdiskusi tentang soalan-soalan yang bakal di ajukan nanti. Nisa pun tanpa berlengah lagi terus join sekaki! Seronok, semua sporting! tak loket ilmu :) padahal kat situ dua orang je Nisa kenal. hihi.

Nisa dapat tahu, ada 5 orang Panel temuduga dalam bilik temuduga tersebut. Risaunyeee, tak tahu lah apa yang berlaku dalam bilik tu. Hati bertambah gundah gulana bila ada calon yang keluar sambil menangis nangis.. Ya Allah, takut sangat.  Ada calon yang masuk sorang demi sorang, ada jugak yang masuk secara berkumpulan, so Nisa tak boleh nak agak time tu nisa kene interview sorang-sorang or grouping, lagi tak dapat nak agak apa soalan-soalan panel tersebut memandangkan calon-calon yang keluar dari bilik itu berdiam diri dan terus balik. Apakah, memang syaratnya begitukah?? berdiam?? atau memang orang kat dalam tu tak nak dorang bukak mulut? adoiii, ghisau dah kiteee!


Jam dah menunjukkan pukul 5 Petang. Akhirnya Nisa bersama 5 orang calon-calon dipanggil masuk ke bilik temuduga tersebut. Puas hati menunggu! lama tu tak kisah sangat, tapi makin lama menunggu, makin nak tercabut jantung ni, huuuuuuu

Bismillahhirrahmanirrahim,
Langkah pertama Nisa masuk ke dalam ruangan tu, Nisa terpandang, panel-panel yang sedang duduk dengan wajah yang agak tegang. Ergegegege!

Kami berlima berbaris di hadapan kerusi yang disusun rapi untuk setiap sorang. Setelah mendapat kebenaran untuk duduk, Kami mula memperkenalkan diri masing-masing mengikut urutan.
Semuanya in English! di larang sama sekali menggunakan bahasa Melayu untuk sesi temuduga kali ini. OK, fine!

Risau betol Nisa, sebab ada calon di sebelah Nisa tak dapat jawab soalan yang ditanya, dan dia lebih banyak diam dari bersuara.. errrrrrr, nak pengsan! nak pengsan! boleh takk??

Antara soalan-soalan yang ditanya :
~ Apakah nama-nama Menteri-Menteri di Malaysia
~Apakah Visi dan Misi UiTM
~Apakah nama-nama orang penting di UiTM beserta jawatannya
~Apa yang anda tahu tentang isu-isu semasa yang sedang berlaku dalam negara kita hari ini?
~Kenapa Anda ingin menjadi Pensyarah?
~Apakah kredibiliti-kredibiliti yang perlu ada dalam diri seorang pensyarah?
~Apakah yang anda akan lakukan jika anda bergelar seorang pensyarah?
~ Apakah langkah-langkah yang anda lakukan jika anda mempunyai 'Student' yang bermasalah?

Apa yang Nisa dapat simpulkan kat sini, bila temuduga ini berlaku secara berkumpulan, banyak kelebihan dan kekurangan yang Panel-panel dapat bandingkan dalam diri setiap calon.
Kelebihannya pada diri kita , bila ia berlaku secara berkumpulan, ia akan lebih mencabar diri kita untuk lebih bersungguh-sunguh memberikan hujah yang lebih bernas dalam memberikan jawapan kepada soalan yang di ajukan.
Apa apapun, penting untuk kita berfikiran positif dan tenang.

Alhamdulillah, 2 minggu selepas Temuduga terakhir itu, Nisa berjaya mendapat surat Panggilan sebagai Pensyarah Muda di UiTM Seri Iskandar Perak, Faculty of Art and Design, Deparment Fine Art. Alhamdulillah, akhirnya dengan segala usaha, berkat, dan doa yang berterusan Nisa bergelar seorang Pensyarah. Apa yang lebih membahagiakan Nisa, 2 oarang kawan Nisa tu jugak berjaya menyandang jawatan yang sama. Syukur! Syukur Alhamdulillah. Seronok takleh nak citer dah!


Akhirnya, Nisa bergelar Pensyarah, muka bolokkk bok tika ni ! ;p

Time Baru dapat Ofis, muka sipu-sipu lihat opis padahal Sepahhhh! haha

Ok, sekian sahaja, laporan Nisa untuk posting kali ini...hehehe
Akhir sekali,


"Selamat Maju Jaya Semua"
Nisa doakan semoga para pembaca Berjaya di dunia dan Akhirat kelak, Insha Allah ^_^
Assalamualaikum.


1 comment:

  1. bestnya pengalaman awak. teringin nak jadi pensyarah sama macam awak. =)

    ReplyDelete

Terima Kasih sudi komen yang baik-baik ^_^