nuffnang

Saturday, 28 November 2015

Resepi Kuih Peniaram @ Kuih Denderam

Kalau korang pernah baca entry nisa sebelum ni pasal Penagih Kuih Denderam, Hari ni, nisa scroll newsfeed facebook...terjumpa pulak resepi kuih ni, ok! nisa tempek sini lah... lain kali kalau nak buat, senang... cari kat sini je. hiks!


Resepi Kuih Peniaram @ Kuih Denderam

Resepi dari : Watie Manan

Bahan-bahan :
  • 1 paket tepung beras cap gajah 1 ( 500 gm )
  • 2 cawan gula merah
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1 cawan air..
  • Minyak secukupnya untuk menggoreng

Cara-caranya :

Satukan semua bahan-bahan dalam periuk, kecuali tepung beras.


Masak sampai gula larut dan mendidih.






Kemudian tapiskan terus air gula yang panas-panas ke dalam bekas yang berisi tepung beras.





Kacau dengan menggunakan sudip kayu...kacau adunan sampai betul betul sebati..
Apabila sudah sebati adunan akan cair, maksudnya apabila kita kaup pastu angkat adunan.. ianya akan jatuh ke dalam bekas. Seperti dlm gambar tu ye..ok kalo dah sebati adunan kita peram kan dia semalaman atau sekurang kurangnya nya 5-6 jam..
Peram kat luar tau bukan dlm peti ais.


Ok keesokan harinya pula bolehlah kita terap..sediakanlah barang-barang untuk terapnya..seperti pelapik,minyak,acuan dan pencanai..



Ok kita mulakan dengan melumurkan minyak sedikit ketapak tangan..pastu ambil doh sikit sapukan juga minyak..


Pastu canai seperti kita buat doh karipap tu..tp jgn nipis sangat tau takut nanti masa goreng akan menjadi keras pula..





Pastu boleh lah diterap dan sedia untuk digoreng...

Pastikan minyak dipanaskan dahulu..pastu masukkan doh yang telah diterap tadi.. pastikan masuk satu-satu.. tunggu timbul dulu baru masukkan yang lain.. Sebab nanti ianya melekat..dan boleh lah dipusingkan supaya ianya masak sekata..



dan inilah hasilnya apabila siap digoreng..
:: Selamat Mencuba ::








Credit Picture & Resepi to Watie Manan

4 comments:

Terima Kasih sudi komen yang baik-baik ^_^